Prawdziwy koszt konfliktu w biurze

blog_2

Kiedy w biurze pojawia się konflikt, trzeba sobie z nim szybko i skutecznie poradzić, aby uniknąć konsekwencji, które mogą okazać się dużo poważniejsze niż sam problem.

Sposób radzenia sobie z konfliktem zależy od tego, czego on dotyczy, ilu osób jest w niego zaangażowanych oraz jak bardzo jest poważny, ale najważniejsze jest, aby coś z nim zrobić i nie dopuścić do jego narastania. Jeśli po prostu zignorujesz problem - czy to jako uczestnik konfliktu, czy jako menedżer nadzorujący zespół - dopuścisz do pogorszenia morale. Zwłaszcza jako menedżer wiesz, że morale i zyski są ze sobą bezpośrednio powiązane.

Prawdziwe koszty konfliktu w biurze, któremu pozwala się rozprzestrzeniać i narastać, są dość daleko idące. Przyjrzyjmy się możliwym skutkom, aby zrozumieć, jak ważne jest szybkie i skuteczne radzenie sobie z takimi problemami.

Niski poziom morale

Jednym z największych zagrożeń wynikających z dopuszczenia do rozprzestrzenienia się konfliktu między dwoma lub większą liczbą pracowników siedzących przy sąsiednich lub pobliskich stolikach biurowych jest pogorszenie morale w całym biurze. Nikt nie chce pracować w biurze, w którym dochodzi do dramatów, ponieważ tworzy to negatywną atmosferę, która przenika do całego budynku.

Aby morale były wysokie, przestrzeń musi być pozytywna i wszyscy muszą się ze sobą jak najlepiej dogadywać. Choć nie jest możliwe, aby wszyscy byli najlepszymi przyjaciółmi, możliwe jest nawiązanie rozsądnych relacji w pracy, które mają na uwadze dobro firmy.

Dezorientacja i niepokój

W zależności od źródła i przyczyny konfliktu, a także od tego, co dzieje się później, cała sytuacja może wywołać pewne zamieszanie, a nawet niepokój wśród pracowników, którzy nie są w nią zaangażowani. Brak wiedzy o tym, co się dzieje, jak bardzo jest źle i co się wydarzy, jest prekursorem poczucia niepewności wśród pracowników. Z tego może narastać niepokój, a jeśli masz szczególnie wrażliwych pracowników, nie będzie to dla nich komfortowa sytuacja, gdy będą siedzieć w swoich biurach.

Najlepszym sposobem na poradzenie sobie z następstwami konfliktu jest zajęcie się najpierw problemem, a następnie szybkie omówienie go z pracownikami. Nie musisz wchodzić w szczegóły, wystarczy, że zbierzesz wszystkich w sali konferencyjnej, zwołasz szybkie spotkanie zespołu i wyjaśnisz, że problem został rozwiązany, nie martw się, wszystko wróciło do normy. Unikanie rozmowy na ten temat spowoduje tylko dalsze narastanie niepokoju.

Rozmowy za zamkniętymi drzwiami i plotkowanie

Oczywiście ludzie będą rozmawiać o tym, co się wydarzyło i dlaczego tak się stało. Jest to całkowicie normalne zjawisko, ale należy starać się go unikać, jeśli tylko jest to możliwe. Jeśli pracownicy siedzą za ściankami działowymi i plotkują o sytuacji, dopuszczasz do powstawania chińskich szeptów. Wiesz, jak to jest: jedna osoba coś mówi, potem coś dodaje, coś jeszcze dodaje i zanim się zorientujesz, historia jest dziesięć razy większa niż w rzeczywistości.

Jest to jeden z prawdziwych kosztów konfliktu w biurze, którego należy unikać, jeśli tylko jest to możliwe.

Tworzące się kliki/przyjmowanie stron

Innym problemem jest to, że pracownicy z otoczenia, siedzący przy sąsiednich biurkach w biurze modułowym, mogą poczuć, że muszą opowiedzieć się po jednej ze stron. Spowoduje to ogromny dramat, ponieważ "walczące strony" mogą wywołać jeszcze większy konflikt, który sprawi, że problem będzie ciągnął się miesiącami, pogrążając biuro w negatywnych emocjach. Nie sprzyja to harmonii w biurze i nie wpływa korzystnie na współpracę, morale czy produktywność.

Jeśli masz zamiar spróbować uniknąć któregokolwiek z powyższych prawdziwych kosztów konfliktu w biurze, to ten jest najpoważniejszy ze wszystkich. Kiedy ludzie zaczynają tworzyć kliki i opowiadać się po jednej ze stron, interesy firmy przestają mieć znaczenie, a wszystko staje się osobiste i dość toksyczne.

W radzeniu sobie z konfliktami nie chodzi po prostu o zdławienie problemu w zarodku, ale o zapobieganie powstawaniu wielu innych, szerzej zakrojonych problemów. Twoim zadaniem jako menedżera jest zapobieganie takim sytuacjom, a twoim zadaniem jako pracownika jest zrobienie wszystkiego, co w twojej mocy, aby przezwyciężyć konflikt u jego źródła.