4 powody, dla których słuchanie to nie tylko słyszenie słów

blog_2

Komunikacja jest pojęciem zbiorczym dla kilku różnych elementów, które tworzą całość. Bez wszystkich tych elementów, Twoim umiejętnościom komunikacyjnym będzie brakowało jasności i jakości.

W ruchliwym miejscu pracy, skuteczne umiejętności komunikacyjne są bardziej istotne niż gdziekolwiek indziej. Niezwykle łatwo jest źle zrozumieć kolegę lub powiedzieć coś niewłaściwego do klienta; obie sytuacje mogą mieć bardzo poważne konsekwencje nie tylko dla morale w biurze, ale także dla samego biznesu, zwłaszcza jeśli klient zdecyduje się złożyć skargę lub po prostu odmówi prowadzenia interesów z Twoją firmą.

Jednym z elementów komunikacji, który wiele osób pomija, być może dlatego, że nie obejmuje on mówienia, jest słuchanie.

Teraz, jest słuchanie jako słyszenie słów i jest słuchanie jako faktycznie szukając niewerbalnych wskazówek komunikacyjnych i umieścić całą układankę razem, aby stworzyć pełny obraz.

Sprawdź tę infografikę, która mówi o kluczowych różnicach między pasywnym słuchaniem (tylko słysząc słowa) i aktywnym słuchaniem.

Źródło - http://3plusinternational.com/2016/02/better-communication-with-listening-skills-infographic/

Teraz widzisz różnice, sprawdźmy 4 główne powody, dla których słuchanie jest dalekie od zwykłego słyszenia słów.

  • Ludzie często mówią rzeczy, których nie mają na myśli lub ukrywają ich prawdziwe znaczenie - Czasami ludzie kłamią celowo, kiedy mówią lub po prostu ukrywają prawdę, ponieważ nie chcą rozmawiać na dany temat. Dobrym przykładem tego jest "nic mi nie jest" tylko po to, by pozbyć się pytania, z kim naprawdę nie jest się w porządku. Aktywne słuchanie oznacza łączenie niewerbalnych wskazówek ze słowami i docieranie do prawdziwego znaczenia, czytanie między wierszami.
  • Czytanie języka ciała daje więcej informacji - Aktywne słuchanie polega na obserwowaniu również. W tym przypadku obserwujemy język ciała rozmówcy w trakcie jego wypowiedzi i sprawdzamy, czy jest on zgodny z tym, co mówi. Również w tym przypadku może to pomóc w uzyskaniu prawdziwego znaczenia.
  • Budujesz więź zaufania, kiedy słuchasz i pokazujesz, że słuchasz - Kiedy przytakujesz, nawiązujesz kontakt wzrokowy i wydajesz dźwięki, które świadczą o tym, że słuchasz, druga osoba z większym prawdopodobieństwem otworzy się przed Tobą i w rezultacie zaufa Ci. Jest to ważne w miejscu pracy, a zwłaszcza w kontaktach z klientami.
  • Nie przegapisz drobnych szczegółów - słuchanie oznacza, że wyłapujesz drobne rzeczy, takie jak zmiana tonu, rodzaj używanego języka czy tempo mówienia. W tych drobnych szczegółach kryje się wiele informacji!

Kiedy siedzisz przy biurku przez cały dzień, łatwo jest po prostu zająć się swoją pracą i zagłuszyć otaczające Cię rozmowy. Jednak robiąc to, nie jesteś obecny w danej chwili i prawdopodobnie tracisz wiele informacji. Dobry komunikator wie, że komunikacja polega w równym stopniu na słowach, jak i na słuchaniu tego, co się mówi oraz na języku ciała, który ktoś prezentuje. Ucząc się łączyć to wszystko razem, poprawisz swoje umiejętności komunikacyjne, zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim.