Jak gorąco/zimno jest za gorąco/zimno?

blog_2

Ciągle słyszymy, że musimy myśleć o zdrowiu i bezpieczeństwie w miejscu pracy, ale czy dużo uwagi poświęcasz temperaturze w nowoczesnym biurze?

Wiemy, że nie powinniśmy zostawiać przewodów, że powinniśmy czyścić i podpisywać mokrą podłogę i że nie powinniśmy blokować wyjścia przeciwpożarowego, ale co z sytuacją, gdy w biurze jest zbyt zimno lub zbyt gorąco w okresie niesprzyjającej pogody? Czy istnieją okoliczności, w których pracownik może iść do domu?

Właściwie tak, i ważne jest, aby zarówno pracownicy, jak i pracodawcy wiedzieli o tych mniej znanych wytycznych. Czy można coś zrobić, gdy siedzisz przy swoim dużym biurku na stanowisku kierowniczym i trzęsiesz się z zimna?

Według rządowej organizacji HSE pracodawcy muszą być świadomi skutków stresu cieplnego i stresu spowodowanego zimnem i powinni odpowiednio reagować na niekorzystne temperatury. Wszystko to wchodzi w zakres Ustawy o bezpieczeństwie i higienie pracy (Health And Safety at Work Act). Nie oznacza to jednak, że pracownik może powiedzieć "dziś jest gorąco" i pójść do domu!

Jakie są przepisy dotyczące temperatur w środowisku biurowym?

Według HSE pracodawcy muszą zapewnić to, co określają mianem "rozsądnej temperatury" w idealnym układzie biura.
Oznacza to, że nie może być ani za gorąco, ani za zimno, ale to również podlega interpretacji. Oficjalne wytyczne są następujące:

  • Minimalna dopuszczalna temperatura w biurze powinna wynosić co najmniej 16°C.
  • Jeśli miejsce pracy wymaga wykonywania zadań zaliczanych do rygorystycznych, np. częstego podnoszenia i przenoszenia lub pracy ręcznej, minimalna temperatura powinna wynosić 13°C.
  • Nie ma wytycznych dotyczących tego, co uznaje się za środowisko zbyt gorące do pracy, ponieważ należy wziąć pod uwagę różne sytuacje, np. fabryki różnią się od biur - decyzja należy do pracodawcy.

Należy zaznaczyć, że temperatury te nie są regulowane prawnie i to pracodawca decyduje, co uważa za rozsądne.

Jak widać, kiedy jest gorąco lub kiedy temperatura spada, może dojść do przepychanek (mówiąc metaforycznie) między pracownikami a pracodawcami. Nie powinno być tak, że pracodawca każe swoim pracownikom siedzieć na meblach w sali konferencyjnej i kontynuować pracę, mimo że jest im zimno, ponieważ wszyscy wiemy, że zdrowi i dobrze czujący się pracownicy są o wiele bardziej wydajni niż ci, którzy są mniej zdrowi. Mówiąc prościej, jeśli Ty zadbasz o swoich pracowników, Twoi pracownicy zadbają o Ciebie.

Gdzie zatem wyznaczyć granicę?

Trzeba być uczciwym i rozważyć wszystkie możliwości. Jest mało prawdopodobne, aby w Wielkiej Brytanii doszło do wielu sytuacji, w których środowisko biurowe będzie zbyt gorące lub zbyt zimne do pracy, ale biorąc pod uwagę skutki zmian klimatycznych, skąd możemy mieć pewność, że w przyszłości nie będzie się to zdarzać coraz częściej? Nie mamy pewności.

Jeśli wybierzesz się do salonu mebli biurowych i spróbujesz zorientować się, jak ma wyglądać Twój nowy układ pomieszczeń, powinieneś zwrócić uwagę na temperaturę - powinna to być również ogólna temperatura pracy w Twoim biurze. Jeśli trzeba będzie zakupić klimatyzację, aby schłodzić przestrzeń, należy o tym pomyśleć. Jeśli trzeba zapewnić szersze niż obecnie otwieranie okien, należy sprawdzić, w jaki sposób można to zrobić, aby zapewnić cyrkulację świeżego powietrza. W przypadku konieczności zakupu grzejników należy rozważyć bezpieczne opcje, które są odpowiednie do użytku biurowego. Chodzi o to, aby mieć plan awaryjny i stworzyć środowisko, które jest wygodne i odpowiednie dla pracowników, aby mogli wykonywać swoją pracę prawidłowo i zdrowo.

Należy również pamiętać o tym, że każdy uważa ciepło i zimno za inne rzeczy; może się zdarzyć, że jeden pracownik będzie zawsze gorący, a inny zmarznie. W tym miejscu sprawa się komplikuje! Znajdź źródło środka i słuchaj wskazówek specjalistów ds. bezpieczeństwa i higieny pracy. Jeśli uda Ci się to zrobić, stworzysz środowisko, w którym będzie panowało zarówno bezpieczeństwo, jak i wydajność.